Theoretische verdieping
Meer weten over de basis van de trainingen? Blader dan door……
Het gedachtengoed achter het model van de Subjectieve Beleving van de Gezondheid (=hierna SBG) is ontwikkeld door Bloem & Stalpers¹ .
Inzet van het SBG model geeft antwoord op de vraag: wat is de situatie van de patiënt en wat betekent dat voor de interventies die ik als zorgprofessional inzet.Op basis van het SBG model wordt een patiëntsegmentatie ontwikkeld, waarmee de zorgprofessional makkelijk en snel de passende interventie(s) kan inzetten. Om zinvol te kunnen bepalen welke interventie voor welk individu het meest geëigend is, dient de gezondheidsbeleving van het individu centraal te staat. Hoe wordt gezondheidsbeleving dan gedefinieerd?
Bloem & Stalpers omschrijven het als volgt:
de beleving van het geestelijk en lichamelijk functioneren om het leven te leiden dat je wilt leiden binnen de grenzen van je mogelijkheden (Bloem & Stalpers 2012).Bij het meetbaar maken en visualiseren van de gezondheidsbeleving, maken zij gebruik van een ladder. Met behulp van een 6-tal vragen wordt duidelijk hoe de patiënt/cliënt de gezondheidsbeleving beleeft.
Centrale begrippen in de gezondheidsbeleving zijn:
- Acceptatie: in hoeverre accepteert een persoon de aandoening/ziekte
- Controle: in hoeverre heeft een persoon het idee controle te hebben over zijn/haar aandoening
Op basis van deze 2 psychologische factoren kunnen 4 kwadranten onderscheiden worden met daaraan gekoppeld relevante gezondheidsinterventies¹:
Meer weten? Klik hier (hyperlink naar artikel)
¹(Bloem, J.G. & Stalpers, J. (2016). Gezondheidsbeleving en zorg op maat. Gerõn, 3, 20-24).
CureConcern gebruikt het SBG model als basis voor de training Coachend adviserenNaast DISC maakt CureConcern gebruik van de principes van Motivational Interviewing
‘Motivational Interviewing is een op samenwerking gebaseerde methodiek, die cliëntgericht is en gekarakteriseerd wordt door een bewust doelgerichte stijl van communicatie, teneinde intrinsieke motivatie tot verandering te ontlokken en versterken’ (Miller, Rollnick 2009).
Gespreksvoering is een belangrijk onderdeel van je werk. In de gesprekken is duurzame gedragsverandering van je patiënt vaak onderwerp van gesprek, denk aan therapieverandering, therapietrouw of lifestyleverandering. Het is van belang dat je als zorgverlener weet hoe je hier door middel van gespreksvoering op in kunt spelen.
Hoe kan een duurzame gedragsverandering bij de patiënt gerealiseerd worden?
Gedragsverandering is over het algemeen een langzaam en moeizaam proces. Cognitieve veranderingen als gevolg van de ziekte kunnen het gesprek bemoeilijken. Tegenstrijdige gevoelens en gedachten kunnen het veranderingsproces van de cliënt belemmeren.
Motivational Interviewing helpt de zorgverlener om meer grip op het proces te krijgen en gaat uit van de intrinsieke motivatie van de persoon zelf als basis voor duurzame gedragsverandering. Door middel van MI ga je als zorgverlener doelgericht in gesprek om de persoonlijke motivatie en bereidheid tot verandering van de patiënt te versterken.
Door Motivational Interviewing krijgt de zorgverlener inzicht in gedragsverandering en leert gesprekstechnieken met als doel gedragsverandering te bewerkstelligen.
De wijze van communicatie tussen professional en patiënt ontwikkelt zich meer en meer in de richting van samenwerking. MI gaat bij de manier van begeleiding en communicatie uit van een samenwerking tussen zorgverlener en patiënt.
Wat is DISC?
Het DISC model brengt voorkeursgedrag en -communicatie in kaart. Elk mens is hierin uniek door zijn eigen psychologische kenmerken. Kenmerken die er voor zorgen dat je je in de ene omgeving of werksfeer beter en in een andere misschien minder op je gemak voelt. Voorkeuren die er ook voor zorgen dat je met de ene persoon beter kunt communiceren dan met de andere. Een DISC-analyse maakt je duidelijk welke kenmerken jij hebt en hoe je de voorkeuren van de ander beter kunt herkennen.
Meer dan zestig miljoen mensen over de hele wereld hebben de op grondig onderzoek gebaseerde DISC – analyse gebruikt om meer zelfinzicht te krijgen, effectiever om te gaan met conflicten en verschillen tussen mensen te leren waarderen.
DE UITGANGSPUNTEN VAN DISC:
-Ieder mens is uniek en geeft, al naar gelang de situatie en omgeving, de voorkeur aan een eigen bepaalde gedragsstijl.
-Wanneer je je favoriete gedragsstijl kunt gebruiken, voel je je het meest op je gemak.
-Werk je met anderen – zorgverleners of patiënten – samen, dan is het belangrijk dat je je ervan bewust bent dat we allemaal verschillend zijn.
-Je aan het gedrag van een ander aanpassen, is geen natuurlijke vaardigheid, maar wel aan te leren.
-Wanneer je op een juiste wijze tegemoet komt aan de behoeften van je patiënten, collega’s, medewerkers, partner en kinderen zonder daarbij je eigen belangen te vergeten, verbetert dit je sociale betrekkingen, de werksfeer, de sfeer in het gezin en je gemeenschappelijke prestaties.