Aanmelden
Skip to content

Effectief communiceren

Effectieve communicatie leidt tot een verbetering van de beleving van de kwaliteit van de zorg. Vragen stellen en informatie aanreiken afgestemd op de individuele behoefte van de patiënt verhoogt de impact van de communicatie.

Deze training is ontwikkeld voor elke zorgverlener die de individuele patiënt in de communicatie centraal wil stellen, voor elke zorgverlener die bewust en persoonsgericht wil communiceren. Bewust, persoonsgericht en effectief communiceren leidt tot efficiënt, leuker contact tussen zorgverlener en patiënt.

Deze training is kort en to-the-point, maar allesbehalve oppervlakkig.

Doel

Na deze training ken je je eigen communicatiestijl en die van de ander. Je kunt soepeler communiceren met patiënten, omdat jouw communicatie beter aansluit bij anderen. Patiënten waarderen je meer omdat ze zich begrepen voelen.

Werkwijze

Werkwijze voorbereiding: intake en online test van 10 minuten
Voorafgaand aan de training worden leerwensen schriftelijk geïnventariseerd. Daarnaast wordt van elke deelnemer verwacht dat er een online DISC assessment van 10 minuten gemaakt wordt.

De uitslag hiervan ontvang je in de vorm van een PDF- rapport op de 1e trainingsdag

Werkwijze training: afwisseling inspirerende theoretische inzichten afgewisseld met interactieve oefeningen

Programma

Het programma kenmerkt zich door een afwisseling van inspirerende, theoretische inleidingen en interactieve opdrachten. Er wordt gebruik gemaakt van videofragmenten waarin ‘real life’ patiënten relevante thema’s aan de orde stellen. Plenaire sessies worden afgewisseld met het uitwerken van opdrachten in subgroepen. Het trainingsprogramma is zo opgezet dat je met en van elkaar leert.

Dagdeel 1

  • Theorie DISC
  • Wat zijn de do’s en dont’s met betrekking tot de verschillende DISC profielen
  • Bespreken persoonlijk DISC profiel
  • In hoeverre zijn de verschillende DISC profielen herkenbaar bij patiënten/mensen? Hoe willen ze worden bejegend?
  • Hoe reageren jullie als zorgverlener op de verschillende profielen patiënten?

Dagdeel 2

  • Samenvatten theorie.
  • Casusbespreking en oefeningen.
  • Toepassing van de besproken inzichten in de praktijk door middel van rollenspellen.

De training duurt één dag, van 09.30 uur – 17.00 uur, inloop vanaf 09.00 uur.

Voor wie

Deze training is bedoeld voor elke zorgverlener die door middel van persoonsgericht, bewust en effectief communiceren patiënten wil ondersteunen in de gewenste gedragsverandering.

De training kan incompany aangeboden worden en aangepast worden aan de specifieke wensen van een organisatie.

Maximaal 12 deelnemers per groep.

Accreditatie kan aangevraagd worden (ABAN, V&VN, VS).

Kosten

Investeringen bedragen 350,– per persoon, inclusief persoonlijk profiel.

De trainers en coaches van CureConcern zijn volledig gecertificeerd door het Institute for Motivational Living

Meer weten? Neem contact met ons op via info@cureconcern.nl  (link contactformulier)

Effectief communiceren verbetert de zorg!

Effectief communiceren